میلگرد 4 هزار تومان گران شد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 بازار فولاد در اسفند 1402 با آشفتگی و نابسامانی قابل توجهی روبه‌رو است. تقاضای اعتباری و نسیه، مکانیزم فعلی کشف قیمت و عدم ثبات بازار، به همراه افزایش قیمت دلار، منجر به افزایش 4 هزار تومانی قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی از اواخر آبان ماه تاکنون شده است.این افزایش قیمت‌ها به ضرر مصرف‌کنندگان واقعی و سایر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت ساخت و ساز خواهد بود...

آهن پرایس: در پایان هفته گذشته شاهد افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات به ویژه در بازار میلگرد و تیرآهن بودیم اما ثبات قیت در برخی مبادی فروش هم مشاهده شد.

قیمت دلار که روز پنجشنبه در کانال 58 هزار تومانی در نوسان بود روز جمعه وارد کانال 59 هزار تومانی شد. به عبارتی دلار که از دو ماه گذشته شروع به افزایش قیمت کرده بود یک بار دیگر در بازار آزاد از 50 هزار تومان تا نزدیک 60 هزار تومان بالا رفت و مجددا برای مدتی با میزانی کاهش در کانال 55 هزار تومان ثابت مانده بود اما روز گذشته بالای 59 هزار تومان در بازار آزاد معامه شد.

قیمت‌های پیشنهادی فروش میلگرد در روز پنجشنبه 10 اسفند 1402 در کف قیمتی حول و حوش 25300 تا 25500 تومان و در سقف قیمتی حول و حوش 26500 تومان به ازای هر کیلوگرم گزارش شد.

براساس نمودار قیمت آهن آلات که در وبسایت آهن پرایس قرار دارد و در بازه‌های زمانی مختلف قابل تنظیم است، از اواخر آبان ماه تاکنون، قیمت میلگرد به طور متوسط 4000 تومان افزایش را تجربه کرده است که این مقدار، نیمی از حباب منفی قبلی قیمت میلگرد را جبران می‌کند.

قیمت میلگرد نیشابور که در اواخر آبان ماه در کمترین کانال قیمتی خود در سال جاری قرار داشت حدود 22 هزار تومان بود اما از اوایل ماه آذر این محصول افزایش تدریجی داشت و در حال حاضر در مرز 26 هزار تومان قرار دارد؛ قیمت میلگرد میانه نیز که در کانال 21 هزار تومانی قرار داشت از ابتدای آذر تاکنون به 26 هزار و 200 تومان رسیده است؛ طبق نمودار یکساله قیمت میلگرد میانه در کانال قیمتی اسفند سال گذشته قرار دارد.

افزایش قیمت میلگرد در روزهای اخیر به عوامل مختلفی از جمله رشد قیمت دلار، افزایش تقاضا برای میلگرد در آستانه عید نوروز و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه تولید میلگرد نسبت داده می‌شود و انتظار می‌رود که قیمت میلگرد در روزهای آینده نیز روندی صعودی داشته باشد.

برخی از بنگاه‌های تهران قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان را 50 تا 100 هزار تومان به ازای هر شاخه افزایش دادند. این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که قیمت تیرآهن در روزهای گذشته ثبات داشت.

قیمت پروفیل نیکان ضخامت 2 میل نیز که در اوایل ماه آذر کانال 34 هزار تومانی اعلام می‌شد افزایش حدود 7 هزار تومانی داشته و در حال حاضر در مرز 42 هزار تومانی معامله می‌شود.

تقاضای اعتباری و آشفتگی در بازار فولاد

بازار فولاد در هفته نخست اسفند ماه 1402 با چالش‌ها و تناقضات متعددی روبه‌رو است. از یک سو، شاهد تقاضای واقعی ضعیف در بازار به دلیل عدم رونق در بخش مسکن و ساخت و ساز هستیم. از سوی دیگر، تقاضای اعتباری و نسیه به خصوص در بورس کالا با استفاده از معاملات ال‌سی رونق گرفته است. این تقاضای اعتباری در کنار مکانیزم فعلی کشف قیمت در بورس کالا، منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.

با وجود عدم رونق در بازار، تقاضای اعتباری و نسیه در اسفند ماه افزایش یافته است. این تقاضا به دلیل انتظارات تورمی و تمایل به خرید در قیمت‌های پایین‌تر است. مبادی فروش به دلیل عدم ثبات بازار و ریسک بالا، از فروش نسیه خودداری می‌کنند.

در حال حاضر، قیمت‌ها در بورس کالا بر اساس معاملات شمش ال‌سی و با مکانیزم فعلی کشف قیمت تعیین می‌شود. این مکانیزم به نفع شرکت‌های بزرگ فولادی است، زیرا آنها می‌توانند با استفاده از تقاضای اعتباری و نسیه، قیمت‌ها را به نفع خود بالا ببرند.

با این اوصاف می‌توان گفت اسفند ماه به دلیل تناقضات و نوسانات زیاد، با آشفتگی و بی‌قاعدگی در بازار فولاد همراه است. این آشفتگی به ضرر مصرف‌کنندگان واقعی است، زیرا آنها مجبور به پرداخت قیمت‌های بالا برای خرید آهن آلات هستند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چرا قیمت آهن افزایشی است؟

افزایش قیمت‌ها در بورس کالا به دلیل تقاضای اعتباری و نسیه و همچنین به منظور بهبود گزارشات کدال شرکت‌های بزرگ است. این افزایش قیمت‌ میلگرد و تیرآهن و سایر محصولات فولادی به نفع شرکت‌های بزرگ فولادی است، اما به ضرر مصرف‌کنندگان واقعی و سایر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت ساخت و ساز خواهد بود.

بازارساز باید برای کنترل قیمت‌ها، حمایت از مصرف‌کنندگان واقعی و ایجاد ثبات در بازار، در مکانیزم فعلی کشف قیمت و معاملات نسیه تجدید نظر کند. همچنین، دولت باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب، به تنظیم بازار فولاد و حمایت از مصرف‌کنندگان واقعی کمک کند.





:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , میلگرد نیشابور , قیمت پروفیل نیکان , قیمت میلگرد , قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: